Disleksi Tedavi Merkezi

Özel Öğrenme Güçlüğü (disleksi, disgrafi, diskalkuli) ile ilgili tüm sorularınız için bizimle iletişime geçebilirsiniz.
0212 292 60 20 | 0546 428 53 63

DİSLEKSİ TARAMA TESTİ NEDİR, NASIL VE NEREDE UYGULANIR? 2021

DİSLEKSİ TARAMA TESTİ NEDİR, NASIL VE NEREDE UYGULANIR? 2021

DİSLEKSİ NEDİR?

Disleksi, dys (güçlük) ve lexia (sözcük) kelimelerinden oluşmuş bir terimdir ve bir özel öğrenme güçlüğü türünü tanımlamak için kullanılır. Disleksiyi kısaca, kişilerin zihinsel, işitsel veya görsel olarak bir problemlerinin olmamasına ve yeterli imkânlara sahip olmalarına rağmen okuma-yazma ve dil becerilerinde yaşadıkları güçlük olarak tanımlayabiliriz. Disleksi en sık karşılaşılan öğrenme güçlüğüdür(Balcı,2017a). Araştırmalar özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin her okulda %5-10 arasında olduğunu göstermektedir(Okur,2019). Disleksi, sıklıkla çocuklarda karşılaşılsa da, yetişkinlerde de görülebilir (Balcı,2017a).

Disleksi kişiler, kelimeleri ve heceleri tanımakta, akıcı olarak okumakta, benzer harfleri ayırt etmekte, okuduğunu anlamada, not almakta, günleri, ayları veya alfabeyi saymakta, sağ-solu ayırt etmekte ve bazı durumlarda konuşmada yaşadıkları güçlüklerle fark edilebilir (Balcı,2017a).

İyi bir eğitime ve normal bir zeka seviyesine rağmen kişi okuma güçlüğü yaşıyorsa, disleksiden şüphelenilebilir. Ancak okumakta zorlanan her bireye disleksi teşhisi koymak doğru değildir. Bu teşhis, yetkili kişilerce yapılan okuma, yazma ve dil testleri ile doğru şekilde konulabilir. Erken teşhis ve ihtiyaçlarına yönelik iyi bir eğitim ile kişilerin yaşadığı güçlükler minimuma indirilebilir ve eğitim hayatlarına sağlıklı şekilde devam edebilirler(Balcı,2017a).

Disleksiye dair daha detaylı bilgi ve destek almak isterseniz www.disleksi.com.tr adresinden bize ulaşabilirsiniz.

DİSLEKSİ TARAMA TESTİ

Disleksi teşhisi; tarama/gönderme, tanılama, özel eğitime uygunluğu belirleme, program planlama, gelişim değerlendirme ve değerlendirme aşamalarından geçer. Tarama testi ise bu değerlendirme sürecinin ilk adımıdır ve disleksinin erken teşhisi için oldukça önemlidir (Okur, 2019). Tarama testinden sonra gerekli ise yönlendirmeler yapılır ve ihtiyaç halinde kişiye çeşitli algı, dikkat, okuma ve yazma testleri uygulanarak süreç ilerleyebilir (Balcı,2017a). Araştırmalar, 2.sınıfa kadar disleksi tanısı konulduğunda öğrencilerin %82’sinin yaşıtlarına yetiştiğini göstermektedir.(Fawcett, Pickering ve Nicolson, 1993)

Ülkemizde öğrenme güçlüğünü belirlemede kullanılan standart bir ölçek bulunmamaktadır (Aslan,2015). Bu alanda kullanılmak için geliştirilen ölçekler çeşitli olup, en yaygın kullanılanlardan birisi Fawcett ve Nicolson tarafından geliştirilmiş ölçektir.

Disleksi tarama testi geniş kapsamlı bir uygulamadır, tüm öğrencileri içine alır (Balcı,2017).Erken çocuklukta, orta eğitim düzeyinde ve yetişkinlikte uygulanmak üzere üç formdan oluşmaktadır. (Okur,2019)

Disleksi Erken Tarama Testi

Erken dönem çocuklar için uygulanan tarama testidir, Fawcett ve Nicolson tarafından 1995’de geliştirilmiştir. 4-6 yaş arası çocuklarda, motor, dil, hız başta olmak üzere çeşitli fonksiyonları ölçen 11 alt testten oluşan bir uygulamadır. Yaklaşık 30 dakikalık bir uygulama olup, öğretmenler veya sağlık uzmanları tarafından uygulanabilecek sadelikte tasarlanmıştır. (Okur,2019)

Disleksi Tarama Testi – Ortaokul

Ortaokul düzeyinde disleksi şüphesi olan öğrencileri tespit etmek için Fawcett ve Nicolson’ın2004’te yeni bir test geliştirmiştir. Yine yaklaşık 30dakikalık uygulama süresi olan bu test, bireylerin okulda destek ihtiyacının sağlanması, güçlü ve zayıf yanlarının belirlenmesi, ihtiyaçlarına yönelik uygulamalara gidilmesine yardımcı olmaktadır. Test kapsamında, iki dakikadaki yazma performansı, bir dakikadaki okuma performansı, akıl yürütme, sözel akıcılık gibi maddeler değerlendirilmektedir (Okur,2019).

Disleksi Yetişkin Tarama Testi

Yaygın ve yanlış bir kanının aksine disleksi yetişkinlikte de görülebilir. Disleksi hayat boyunca devam eder.  Kişiler çocuklukta disleksi belirtileri göstermeyip, yetişkinlikte bu belirtilerden muzdarip olabilir. (Balcı, 2017b) Yine bu durumda ön değerlendirme için yetişkinlere yönelik tarama testlerinden yararlanılabilir.

Yetişkinler için tarama testi, 16 yaşından büyük tüm bireylere uygulanabilen, sözel akıcılık, dilsel farkındalık, geriye sayma, dakikada okunan kelime sayısı gibi başlıkların değerlendirilmesini içerir. Disleksili bireyleri tespit etmek için tasarlanmış bu materyalin başarısını, araştırmalar %94 olarak ortaya koymuştur. (Okur,2019)

TARAMA TESTLERİ NEREDE UYGULANABİLİR

Disleksi tarama testi ve beraberinde diğer öğrenme güçlüğü testleri, rehberlik araştırma merkezlerinde (RAM) , okullardaki rehberlik servislerinde veya özel eğitim kurumlarında öğrencilerin velileri veya öğretmenleri tarafından ölçeğin doldurulması ile uygulanabilir. (Okur,2019)RAM  kapsamındaki görev yapan Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü Başkanlığı tarama işlemini gerçekleştirmekte ve özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilerin destek almasına yönelik çalışmalar yürütmektedir.

Disleksi tarama testi yaptırmak isterseniz www.disleksi.com.tr adresinden bizimle de temasa geçebilirsiniz.

Ailenin özel eğitim sürecine aktif katılımı çocuğun eğitim hayatında büyük bir öneme sahiptir. Türkiye’de öğrenme güçlüğü olan kişilere yönelik erken tarama ve tanılamaya yönelik hizmetler yeterli görülmemektir. Bu yüzden aile tarafından, çocuğun yaşadığı güçlüklerin erken yaşta ve doğru şekilde fark edilmesi önem taşımaktadır. (Okur, 2019) Ayrıca disleksi hakkında toplumun yeterli bilgi düzeyine sahip olmadığı veya çoğunlukla yanlış bilgilerin yaygın olduğu görülmektedir. (Balcı,2017b) Tüm bunları göz önünde bulundurduğumuzda, hem toplumun hem ailelerin farkındalık düzeylerinin arttırılması yüksek derecede önem arz etmektedir.

Kaynakça

 

Aslan, K. (2015). Özgül öğrenme güçlüğünün erken dönem belirtileri ve erken müdahale uygulamalarına dair derleme. Hacettepe UniversityFaculty of HealthSciencesJournal.

Balcı, E. (2017). Dyslexia: Definition, classificationandsymptoms. SDU International Journal of EducationalStudies, 4(2), 166-180.

Balcı, E. (2017). Disleksi Hakkında Gerçekler: Disleksi Nedir ve Ne Değildir ?.Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 1-17.

Fawcett, A. J.,Pickering, S., &Nicolson, R. I. (1993). Development of the DEST test fortheearlyscreeningfordyslexia. InStudies in Visual Information Processing(Vol. 3, pp. 483-496). North-Holland.

Okur, M. (2019) Öğrenme Güçlüğü Erken Belirtileri Tarama Ölçeğinin Psikometrik Niteliklerinin Belirlenmesi.

Yorumlar kapalı.
Call Now ButtonBizi Arayın